Pages

Tuesday, March 18, 2008

Flu season インフルエンザ


The real flu season is here - at our house!

Misha got sick first, diagnozed as having influenza. Then it spread to my brother, and Temesgen.... With 2 sick men, one toddler running around, infant to nurse and take care of, translation deadline, and return-to-work date coming near, wow, now I should say it is quite overwhelming. I have my hands full! Hope it goes away soon.....

10日ほど前に、3週間いた居候さんがとうとう引っ越していった。居候さんとはテメスゲンの友達で、私達と同じタスキギー大学で仕事が見つかったため、ミネソタ州からやってきたのである。なんと彼は、私が出産退院した3日目にやってきた。居候さんが来るよ、とテメスゲンに聞いたのは退院1日前のベッドの上。「へ?」、止めるも何も、もう決まった話。まあ、そんな風に始まった居候さんと私達家族4人に弟の共同生活、恐るべきものはエチオピア人の助け合い精神である。

そして先週は、いくつか木を植えたり、古い木を業者さんに除去してもらったり、友達に電話したりと、いよいよ待ち望んでた「これぞ産休休暇の過ごし方」を楽しんでいたのだが・・・

今度はミーシャが熱を出しダウン。救急病院でインフルエンザの診断を受けた。同じ頃、弟が体の不調を訴え、その次にはテメスゲンが・・・というわけで、次々と救急病院へ。特に弟はベッドからも起きられず、一番重症である。今のところ無事なのは私とリヤだけ。家の中は薬がいっぱい。そんな中、翻訳の締め切りに追われつつ、来週からの職場復帰を心配しつつ、もう回復傾向にあるミーシャに目が離せず・・・ママはてんてこまい!

おまけに、アメリカに来て以来運転していた車がとうとう寿命になり、昨日とうとう、さよならをする決定に。あー、もう本当にどうしてこんなに重なるの?!? 

でも最近、てんとう虫が何回も何回も体にとまったり、ちかくに来る。てんとう虫は幸運の印。きっといい事がくる証拠!それを信じて家族みんなで乗り切ろうー!

皆さんもインフルエンザにはくれぐれもご注意を。

Tuesday, March 4, 2008

Big Sister Misha!

Although I cannot deny that a lot of attention has been paid to Liya, Misha has been adjusting well to her big sister role so far. I have to thank all the friends who included presents and cards to Misha, when they visit us or mail some gifts. And also having other adults at home (my brother, plus Temesgen's friend who recently got a job at Tuskegee and has been staying with us until finding an apartment) helps a lot.


Misha likes drawing very much and here is her favorite "face"! She is now almost perfect with big alphabet letters and ready for small ones. It is amazing how fast kids grow - only 2 1/2 old Misha already looks gigantic next to baby Liya. That reminds us how special this time is.... 


どうしても会話の中心がリヤに行ってしまいがちなので、今回はミーシャに焦点を。
彼女は歌やダンスが大好きで、大声で歌いだしたら止まらない。感謝祭に遊びにきた友達は、ABCの歌を数十回聴かされ、帰る頃には「頭からミーシャのABCが離れない・・・」と。茶目っ気たっぷりで、弟いわく、完全なお笑い路線。そして1月頃からナゾの「顔」の絵をよく描きます(上の写真)。これはいったい誰なのか?セサミストリートのビックバードにも似ているような・・・とはパパ・テメスゲンの発言。お風呂ではアルファベットを自分で並べて遊びます。
お世話好きの性格で、リヤが泣いていると{ベイビー、クライング」と私達を呼びにきたり、オムツを替えようとするとオムツとおしり拭きをもってきてくれ、いいお姉ちゃんぶり発揮です。
この調子で頼むよ、ミーシャ!